תקופת החגים בישראל ובעולם מתאפיינת בצריכה גבוהה יותר של מתנות למשפחה, לחברים וכמובן גם לעצמנו. חלק מהמתנות הללו נרכשות בחנויות פיזיות בקניון כאשר אנו עדים לעלייה גדולה בכמות רוכשי המתנות בצורה מקוונת. במאמר זה נגלה מה הישראלים אוהבים לרכוש? מה חשוב לצרכן הישראלי בעת הרכישה ואילו סוגי מתנות משפחה ישראלית ממוצעת תקנה השנה?
רכישה באמצעות תלושי מתנה לחג
יותר משלושה מילון עובדים מקבלים מתנות לחג ממקום העבודה בכל שנה. חלק ניכר מקבלים כיום תלושי שי אותם יוכלו להמיר למתנות ברשתות הקמעונאיות השונות. אחרים, מקבלים תוספת למשכורת עמה יוכלו לרכוש מתנות בעצמם כמו: עובדי ים המלח שיקבלו 1,700 ₪ לחג בתוספת מארז יינות בשווי של 350 ₪. על פי נתוני הלמ"ס לרבעון השני של שנת 2019 הוקצו לעובדים בישראל בסך הכל 4.4 מיליארד שקלים. הסכומים שניתנו בתלושים ובמזומן יומרו בחלקם למנות למשפחה ולחברים.
איזה סוגי מתנות קונים?
אם נבחן את הרגלי הצריכה בזמן החגים נגלה כי הסכום הממוצע של מתנות לחג עומד על 320 ₪ ועל פי סקר הצרכנים שפרסמה פלטפורמת BuyMe נשים מהוות כיום כשני שליש מכוח הקנייה למארחים בחג. תחומי הרכישה החזרים הם מותגי אופנה, מותגי קוסמטיקה ואיפור, שוברים למסעדות שף, כרטיסי למופעי תרבות ואחוז קטן גם דיווח כי רכש כרטיסים למועדוני ספך שונים.
הישראלי הממוצע אוהב לרכוש לא רק בחנויות פיזיות אלא מקדיש חלק רב מזמנו למציאת מתנות מקוונות ברשת. כיום, כאשר חנויות רבות מציעות משלוחים חינם עם רכישות מינימום לא גבוהות, קל יותר להזמין מתנה בלחיצת כפתור. את התופעה הזו ראינו גם בחודש נובמבר אשתקד כאשר גוגל הכריזה על חג הקניות המקוון בישראל ובתוך יומיים נרכשו מוצרים ב-72 מיליוני שקלים מקמעונאים ישראלים ברשת מ-1,800 חנויות מקוונות. בשנה הקודמת נרכשו מוצרים ב-50 מיליון שקלים מ-1,400 חנויות – כך שניתן לראות בקלות את מגמת העלייה שתמשיך ותתחזק גם השנה.
מה מניע את הרוכש הישראלי ברכישה?
הצרכן הישראלי רוכש בעיקר מוצרים שהוא מכיר, ממותגים מפורסמים בעלי מוניטין. הוא אינו נאמן לחנות מקוונת ואם יצליח למצוא את אותו הוצר במבצע בחנות אחרת ירכוש ממנה. פלטפורמות השוואת המחירים מצליחות להעניק תמונה ברורה של רמת המחיר הסבירה. בנוסף למחיר ההוגן יבדקו חנויות מקוונות שמציעות מנגנון אבטחה מאובטח (כולם מכירים את סימן המנעול לצד כתובת האתר ומחפשים את האייקון של המנעול כדי לדעת שמדובר ברכישה מאובטחת).
עוד אספקט שמשפיע על הצרכן הישראלי הוא בעלות על האתר. למשל, חנות מקוונת ששייכת לרשת ידועה של מוצרי אלקטרוניקה או מוצרי פארם וקוסמטיקה תזכה לרמת אמון גבוהה יותר על ידי הצרכן מאתר אנונימי בבעלות לא מוכרת.
לסיכום, החגים הצפויים לנו השנה ילוו ברכישה של מתנות בעלות ממוצעת של שלוש מאות שקלים לאדם, כאשר טווח הגילאים רחב ומגיע לגילאי העשרה עד לצרכנים מבוגרים יותר בני שבעים פלוס הרוכשים ברשת. הצרכן הישראלי יחפש את המחיר האטרקטיבי לצד חנות מקוונת שבנתה את המוניטין שלה מחוץ לרשת ומציעה את המוצרים במשלוח עד הבית.